Já miluju plány a strategie a jsem v nich fakt dobrá. A i proto se dnes pouštím přesně do tématu plánování. Velmi často se u svých klientů setkávám s tím, že žádný plán nemají. A myslím si, že je to škoda - velká škoda.
Víte, pro mnoho lidí je slovo plán téměř sprosté slovo.
Někteří lidé přímo bytostně nesnáší plánování a tvoření něčeho.
Bojí se, že budou plánem příliš svázaní, že z něj nebudou moci odbočit apod.
Mají strach, že už nikdy nebudou moct dělat nic jiného než to, co si tak pracně naplánovali.
Noooo - není to tak. Jakýkoli plán, který si vytvoříte, je totiž váš plán. Vy sami jste za něj zodpovědní a vy sami můžete a přímo musíte rozhodovat o tom, jestli se má nebo změnit, jestli to je nebo není potřeba.
A proč mít svůj plán?
Protože pokud nemáte svůj vlastní plán, tak jste jen součástí plánu někoho jiného.
Dost bylo úvodu, pojďme k praktickým náležitostem. Seznámím vás s tím, jak k plánování a strategii přistupuji já sama, co se mi dlouhodobě osvědčilo a naplňuje to moje potřeby a díky tomu i dlouhodobé cíle.
Ve svém v podnikání (a vlastně i životě) používám 3 typy plánů:
Proč zrovna tyto 3? Pojďme se na ně podívat podrobněji. Asi nejlíp se to dá pochopit a vysvětlit na nějakém příkladu: Založení vzdělávací agentury, která bude klientům poskytovat online kurzy. K založení došlo v dubnu 2024.
Dlouhodobý (strategický) plán je pro mě plánem na několik nejbližších let dopředu. Jeho délku volím podle toho, o co jde. Pokud jde o podnikání, tak je to moje vize na minimálně 5 dalších let, raději 10. Tento plán je pro mě vizí - strategií. Je to jakási moje mapa, abych se neztratila na cestě za tím, čeho, chci dosáhnout.
Strategický plán pro agenturu bude vypadat tak, že si vydefinuji to, jak chci, aby agentura vypadala za 5 let - tedy v roce 2029. Takže konkrétně:
Roční (krokový) plán je plánem opravdu na rok - tedy na 12 po sobě jdoucích měsíců (kroků). Nespojuji to nijak se začátkem a koncem kalendářního roku. Tady se podívám na svůj dlouhodobý strategický plán a vyberu si z něj věci, které je možné splnit do 1 roku.
V našem konkrétním případě to může být takto:
Když mám sepsány snad téměř všechny činnosti, které budou potřeba, určím jim priority, odhadnu časovou a peněžní náročnost (včetně lidských a technických zdrojů, které budou potřeba) a rozdělím je v čase do jednotlivých měsíců.
A pak už následuje krátkodobý (operativní) plán. Tento typ plánu je asi malinko jiný. Není to plán striktně jen na jeden měsíc - ikdyž asi i být může, ale mě se to moc neosvědčilo. Já záčínám postupně s úkoly z prvního měsíce a jak se v čase plní, tak doplňuji úkoly z dalšího měsíce a pak z dalšího až je tam celý rok. Nicméně tento plán už je opravdu velmi podrobný.
Použijeme naši agenturu a to, že třeba v prvním měsíci chceme vytvořit web a mít jasno v tématech 3 online kurzů. V druhém měsíci chceme mít hotový obsah prvního kurzu a mít přehled o nákladech celého roku.
Velká témata prvního měsíce si tedy rozkouskujeme do jednotlivých úkolů:
A stejně budeme pokračovat pro druhý měsíc - takže například:
Všechny tyto úkoly už ale v operativním plánu musí mít definován termín svého vzniku, termín dokončení, kdo je za daný úkol zodpovědný, obsah úkolu (co se má opravdu udělat) a stav úkolu, ve kterém aktuálně je. Pro správu těchto úkolů můžete použít nějakou aplikaci pro řízení projektů nebo si udělat obyčejnou tabulku. Ale při plnění a definici těchto úkolů, buďte nesmírně pečliví. Protože jen díky tomu dojdete ke svému vysněnému cíli.
Uvedený příklad s agenturou berte opravdu jen jako příklad praktického využití v podnikání. Nejsou tady definovány všechny úkoly, v praxi jich bude mnohem, mnohem, mnohem více a určitě budou podrobnější a sofistikovanější 🙂. Nicméně pro představu toho, jak používat plánování v podnikaní, je to dostatečné. Ale vždy pamatujte na to, že vy sami jste tvůrci svých plánů, svých životů, svých vztahů i svého podnikání a práce. A jen vy sami rozhodujete o tom, kterým směrem váš život, vztah, podnikání nebo práce půjde.
Nenechte se svými plány svázat, ale používejte je jako takovou zlatou nitku, abyste se na své cestě prostě a jednoduše neztratili.
Mějte se krásně a těším se zase někdy příště!
Obrázek je z fotobanky Canva.