Jde váš byznys správným směrem?

Publikováno dne 20. srpna 2024

Já miluju plány a strategie a jsem v nich fakt dobrá. A i proto se dnes pouštím přesně do tématu plánování. Velmi často se u svých klientů setkávám s tím, že žádný plán nemají. A myslím si, že je to škoda - velká škoda. 

Víte, pro mnoho lidí je slovo plán téměř sprosté slovo. 
Někteří lidé přímo bytostně nesnáší plánování a tvoření něčeho. 
Bojí se, že budou plánem příliš svázaní, že z něj nebudou moci odbočit apod.
Mají strach, že už nikdy nebudou moct dělat nic jiného než to, co si tak pracně naplánovali. 

Noooo - není to tak. Jakýkoli plán, který si vytvoříte, je totiž váš plán. Vy sami jste za něj zodpovědní a vy sami můžete a přímo musíte rozhodovat o tom, jestli se má nebo změnit, jestli to je nebo není potřeba.

A proč mít svůj plán?
Protože pokud nemáte svůj vlastní plán, tak jste jen součástí plánu někoho jiného.

Dost bylo úvodu, pojďme k praktickým náležitostem. Seznámím vás s tím, jak k plánování a strategii přistupuji já sama, co se mi dlouhodobě osvědčilo a naplňuje to moje potřeby a díky tomu i dlouhodobé cíle. 

Ve svém v podnikání (a vlastně i životě) používám 3 typy plánů:

  • dlouhodobý (strategický) plán
  • roční (krokový) plán 
  • krátkodobý (operativní) plán

Proč zrovna tyto 3? Pojďme se na ně podívat podrobněji. Asi nejlíp se to dá pochopit a vysvětlit na nějakém příkladu: Založení vzdělávací agentury, která bude klientům poskytovat online kurzy. K založení došlo v dubnu 2024.

Dlouhodobý (strategický) plán je pro mě plánem na několik nejbližších let dopředu. Jeho délku volím podle toho, o co jde. Pokud jde o podnikání, tak je to moje vize na minimálně 5 dalších let, raději 10. Tento plán je pro mě vizí - strategií. Je to jakási moje mapa, abych se neztratila na cestě za tím, čeho, chci dosáhnout. 

Strategický plán pro agenturu bude vypadat tak, že si vydefinuji to, jak chci, aby agentura vypadala za 5 let - tedy v roce 2029. Takže konkrétně:

  • 6 stálých zaměstnanců, kteří budou mít na starost operativní chod společnosti,
  • 30 externích spolupracovníků na dlouhodobou spolupráci, kteří budou zajišťovat jednotlivé kurzy,
  • široké portfolio online kurzů z oblastí seberozvoje, byznysu, partnerských vztahů, přípravy středoškoláků, psychologie, …,
  • automatizované webináře na aktuální témata zdarma,
  • osobní živé kurzy pro 20 účastníků, 
  • vlastní nahrávací studio s profi vybavením,
  • půlroční studijní program na vybrané téma,
  • vlastní prostory v dobré dostupnosti MHD v Praze, 
  • měsíční a roční tržby v určité výši,
  • a asi ještě mnoho dalšího.

Roční (krokový) plán je plánem opravdu na rok - tedy na 12 po sobě jdoucích měsíců (kroků). Nespojuji to nijak se začátkem a koncem kalendářního roku. Tady se podívám na svůj dlouhodobý strategický plán a vyberu si z něj věci, které je možné splnit do 1 roku.

V našem konkrétním případě to může být takto:

  • web vč. členské sekce,
  • 3 online kurzy,
  • na každý kurz spuštěná reklamní kampaň,
  • v druhé polovině roku založen podcast, který má nový díl co 14 dní na vybrané téma,
  • stanovím si postupné navyšující se měsíční tržby, kterých chci prodejem kurzů dosáhnout, 
  • spočítám si všechny náklady, které budu mít v souvislosti s přípravou kurzů, správou mailové databáze i provozem společnosti (účetní, sídlo, web, mailing, plat, reklama, …)
  • a tak dále.

Když mám sepsány snad téměř všechny činnosti, které budou potřeba, určím jim priority, odhadnu časovou a peněžní náročnost (včetně lidských a technických zdrojů, které budou potřeba) a rozdělím je v čase do jednotlivých měsíců. 

A pak už následuje krátkodobý (operativní) plán. Tento typ plánu je asi malinko jiný. Není to plán striktně jen na jeden měsíc - ikdyž asi i být může, ale mě se to moc neosvědčilo. Já záčínám postupně s úkoly z prvního měsíce a jak se v čase plní, tak doplňuji úkoly z dalšího měsíce a pak z dalšího až je tam celý rok. Nicméně tento plán už je opravdu velmi podrobný.

Použijeme naši agenturu a to, že třeba v prvním měsíci chceme vytvořit web a mít jasno v tématech 3 online kurzů. V druhém měsíci chceme mít hotový obsah prvního kurzu a mít přehled o nákladech celého roku. 

Velká témata prvního měsíce si tedy rozkouskujeme do jednotlivých úkolů:

  • web - vybrat, zajistit a zaplatit doménu + webhosting, vymyslet členskou sekci, zajistit platební bránu,
  • web - napsat texty, nafotit profi fotky, zajistit si grafika a webaře, kteří web vytvoří nebo si ho vytvořit sami,
  • propojit web s mailovou databází pro sběr kontaktů,
  • vytvořit web (sami nebo s grafikem a webařem) a spustit ho,
  • sepsat alespoň 30 návrhů témat na online kurzy a posléze z nich vybrat 3, kterým se letos budeme věnovat.

A stejně budeme pokračovat pro druhý měsíc - takže například:

  • sepsat obsah prvního kurzu - tedy definovat témata, jak budou vypadat jednotlivé moduly, formát kurzu (mailový, videa, online, na živo online, pdf materiály apod.), co přesně v modulech účastníci najdou, bude tam i nějaké testování znalostí?
  • náklady agentury na rok - sepsat si všechny náklady: cena webu (doména, vytvoření, správa členské sekce, poplatky za platby), provoz agentury, textaři pro jednotlivé moduly, náročnost vytvoření obsahu, licence za použitý software, ...

Všechny tyto úkoly už ale v operativním plánu musí mít definován termín svého vznikutermín dokončeníkdo je za daný úkol zodpovědnýobsah úkolu (co se má opravdu udělat) a stav úkolu, ve kterém aktuálně je. Pro správu těchto úkolů můžete použít nějakou aplikaci pro řízení projektů nebo si udělat obyčejnou tabulku. Ale při plnění a definici těchto úkolů, buďte nesmírně pečliví. Protože jen díky tomu dojdete ke svému vysněnému cíli. 

Uvedený příklad s agenturou berte opravdu jen jako příklad praktického využití v podnikání. Nejsou tady definovány všechny úkoly, v praxi jich bude mnohem, mnohem, mnohem více a určitě budou podrobnější a sofistikovanější 🙂. Nicméně pro představu toho, jak používat plánování v podnikaní, je to dostatečné. Ale vždy pamatujte na to, že vy sami jste tvůrci svých plánů, svých životů, svých vztahů i svého podnikání a práce. A jen vy sami rozhodujete o tom, kterým směrem váš život, vztah, podnikání nebo práce půjde. 

  • Pokud se rozhodnete svůj plán změnit, změňte to a vytvořte plán nový.
  • Pokud zjistíte, že některá vaše činnost nesměřuje k vašemu dlouhodobému cíli (za těch X-let), prozkoumejte to, proč se do ní chcete pustit a jestli by se v důsledku náhodou váš dlouhodobý cíl neměl změnit.
  • Ke svým plánům se pravidelně i nepravidelně vracejte a kontrolujte je. Zkoumejte, jestli jsou s vámi stále v souladu. 

Nenechte se svými plány svázat, ale používejte je jako takovou zlatou nitku, abyste se na své cestě prostě a jednoduše neztratili. 

Mějte se krásně a těším se zase někdy příště!

Obrázek je z fotobanky Canva.

0
0

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *